Dag 93 Hontanas - Boadilla del camino

28 juli 2015 - Boadilla del Camino, Spanje

Gisteravond kwam ik opnieuw Verena tegen. Een vrouw uit Oostenrijk die al meer dan 12 jaar camino's loopt en fietst, o.a met haar kinderen. Dit jaar gaat ze hospitaleren in San Anton. Dit is een ruine van een voormalig klooster net voorbij Hontanas. Binnen deze ruine is sinds enkele jaren een mooie en primitieve albergue. Water is schaars, en er is geen electriciteit. Zij begint er pas over enkele dagen maar gaat nu vast checken hoe het er is.

Samen met haar loop ik vanuit Hontanas naar San Anton. Onderweg vertelt ze hoe een groep mensen als vrijwilliger deze donativo herberg weer tot leven probeert te brengen en recent via crowdfunding geld heeft ingezameld. Het is een plek op de camino waar ieder welkom is, met en zonder geld. In eenvoud is er meer dan genoeg voor iedereen. Voor mij op deze camino een terugkerend thema.

Als we in San Anton aangekomen zijn hebben zich nog een stel anderen bij ons aangesloten die allemaal graag de ruine en herberg willen zien. Een heerlijke plek lijkt het me, ik zou er graag zelf een keer hospitaleren.

Verena besluit er niet te blijven maar door te lopen en over een paar dagen terug te gaan. We lopen samen verder. Ze is klein en loopt een stuk langzamer dan ik. Ik krijg ermee waar ik om vroeg: een camino die langer duurt... Ze is plezierig gezelschap, onderweg praten we uitgebreid over hoe de camino voor ons is, over de grote verschilen in energie tussen wandelaars (die zijn van de aarde) en fietsers (zijn van de wind), over 'awareness' en over hoe het goede van de camino te verbinden met je dagelijkse leven. Voor mij belangrijke thema's.
Paul, heb je een kosmisch lijntje met de camino? Precies zoals hetgeen je gisteren opmerkte bespraken we: je hebt gedachten en emoties, je bent ze niet ;-)

Al kletsend lopen we toch nog ver, om 7 uur komen we pas aan. Verena wordt hartelijk begroet door de eigenaar die haar herkent, ondanks dst ze hier 5 jaar geleden voor het laatst was. Het is etenstijd, we moeten ongedouched meteen aan tafel aanschuiven. Aan tafel is het gezellig met voor mij verder allemaal nieuw gezelschap.
Een mooie dag.

Vandaag 29 km. Totaal 2159 km.

1. Nancy Hendriks-Durand:
    3 augustus 2015
    eenvoud siert de mens, de foto's van de mesetas zien er tijdloos uit, gaat iets rustgevends vanuit voor mijn gevoel, het is wat hè, gevoelens en emoties