Dagb 82 Pamplona - Cirauqui

17 juli 2015 - Cirauqui, Spanje

Het wordt warm vandaag en ik wil een goede 30 km doen. Om vijf uur word ik wakker van het eerete geritsel om me heen en sta ool meteen op. Pluk de dag, om half zes loop ik. Het begint net te schemeren en het is heerlijk om zo vroeg en in de koelte door de stad te lopen. Er zijn meer pelgrims onderweg. Naar binnen gekeerd loop ik al lopend wakker te worden, het lijkt alsof iedereen dat doet. Een stel spoken met rugzakken op hun rug dwalen zo de stad uit.

Heb niet ontbeten noch koffie gehad. Na 10 km is de eerste bar open. De cafe con leche en boccadilla de tortilla smaken extra lekker.
In Frankrijk waren er zo weinig cafe's waardoor ieder café dat ik tegen kwam ik zonder nadenken naar binnen liep. Hier gaat dat niet op, iedere paar km is er wel wat. De tactiek daarvoor moet ik nog even in mijn vingers krijgen.
De sfeer lijkt losser en opener te worden onder de caminogangers. Bij terrassen kom ik al wat bekende tegen en vv, er wordt gemakkelijker gegroet, bij elkaar aangeschoven en met elkaar een stukje opgelopen. Ik ben daar blij mee, het voelt vriendelijke en ontspannen. Voor mij onderdeel van het gevoel dat ik op ieder moment op de juiste plek op de juiste tijd kan zijn.
Om half twee, net voordat de hitte echt toeslaat, ben ik al op mijn eindbestemming. Tot mijn verbazing ben ik opnieuw de eerste. Andere jaren ben ik vaak juist de laatste die aankomt. Que pasa?

De herberg ligt boven op een heuvel, nog een 15 tal andere pelgrims druppelen vaak met een verhitte kop binnen. Onverwacht kan ik Nederlands.praten. Een vrouw die ik al een paar dagen met amderen Italiaans hoor praten blijkt Spaans te zijn, en als ze hoort dat ik uit Nederland kom schakelt ze plots over op Nederlands. Ze heeft 1,5 jaar in Utrecht gewoont en verbazingwekkend goed de taal geleerd.
Ze is de eerste pelgrim uit Spanje die ik ontmoet. Vaak voel ik bij Spanjaarden een soort natuurlijke en open hartelijkheid waarbij ik mezelf erg op mijn gemak voel. Zo ook nu, en ik kan er ook nog Nederlands bij praten! Ben er haast jaloers op die hartelijkheid, zou willen dat ik dat op deze manier ook meer in me had.

Vandaag 32 km. Totaal 1912 km