Dag 30 Ëtourvy - Tonnerre

26 mei 2015 - Tonnerre, Frankrijk

Het was fijn in Etourvy, nadeel is dat ik daarna weer moet wennen om alleen verder te gaan.
Vandaag geen grote afstand, wat maakt dat ik pas laat vertrek. Ik ga naar Tonnerre, een goede 20 km. Het is te merken dat deze route meer geschiedenis heeft, in bijna ieder dorp is er wel een onderkomen geregeld voor pelgrims. Soms door mensen uit het dorp, soms door de gemeente, soms door de kerk.
In Tonnerre is er een ruimte achter de pastorie. Voor €10 kun je bij de toeristeninformatie de sleutel krijgen met uitleg hoe er te komen: 400 meter teruglopen over parkeerplaats, 'een' poortje naast de pastorie, helemaal doorlopen, met de 1e sleutel de poort open maken, dan de pastorietuin door van 50 meter, bruggetje over, gebouw linkerkant middelste deur openen met 2e sleutel, gang door, deur rechts openen met 3e sleutel, dan 1e kamer rechts. En dat dus in het Frans. De sleutels kan ik morgenochtend in de brievenbus van de pastorue gooien.
Een half uur later ben ik er, na 5 poortjes gezien te hebben, 6 deuren x 3 sleutels geprobeerd te hebben. Een heerlijke ruimte en een douche voor mij alleen, wel wat spooky. Naast het gebouw waarin ik slaap staat een mooi groot gebouw (de oude pastorie?) dat duidelijk al enkele jaren leeg staat. Het maakt het wat unheimisch hier. In het gastenboek staat het verhaal van pelgrim andries die helemaal in het donker kwam te zitten toen hij én de verwarming aanzettte én ging koken. Ik doe vandaag voorzichtig alleen het lampje maar aan. Vandaag 20 km. Totaal 788 km.

1. Joost:
    28 mei 2015
    Hallo Ton
    Vezelay is in zicht, La coline eternelle
    De dag erna kun je in het gehucht Le Chemin bij Arno en Huberta overnachten
    Doe ze svp mijn groeten
    Joost
  2. Simone:
    29 mei 2015
    Let op het gehucht (2 huizen of zoiets) Les Herodats, één berg vóór Vezelay. Je ziet daarvandaan de kerk van Vezelay liggen. Daar woont (of woonde) een echtpaar dat in 2003 alle pelgrims die langsliepen op koffie, thee en koekjes uitnodigde en een enorme collectie kaarten van alle pelgrims had verzameld. Ze hebben het daarna nog jarenlang gedaan, maar of het nu nog zo is?
  3. Cathelijne:
    29 mei 2015