Dag 81 Larrasoaña - Pamplona

16 juli 2015 - Pamplona, Spanje

"Ohhh gosh", fluistert de tweelingbroer als hij zijn Spaanse zus uitgebreid de badkamer hoort onderkotsen. Het is elf uur in de avond In Larrasoaña. Ook al heeft hij zelf flink gedronken, liefdevol en zonder verder commentaar zet mijn kamergenoot zijn zus met kleren en al onder de douche en maakt de badkamer weer helemaal schoon. Dit samen met een 19 jarige Amerikaanse leeftijdgenoot die hij vandaag ontmoet heeft. Ze houden me wakker tot een eind na middernacht, maar ik word blij van wat er gebeurt, blij van hoe hij zonder verder commentaar dit voor haar doet. Broer en zus. Intussen blijft hij zich ook nog eens verontschuldigen voor hun dronkenschap en belooft morgen en biertje voor me te kopen. De dag erop zal hij me vertellen dat zijn zus het ook wel eens voor hem heeft moeten doen.

'S morgens om zes uur staan al deze jongelui weer fris op hun benen, ik sta als laatste op. Vandaag maar 15 km tot aan Pamplona, om 11 uur ben ik er al en sta ik met nog 20 anderen te wachten tot de herberg 'Jezus en Maria' open gaat. Ik krijg uiteindelijk bed nr 7, alle 150 bedden komen vandaag nog vol.
Na het dagelijkse ritueel van douchen, kleren wassen en middagdutje denk ik na over waar te eten en vooral ook met wie. Om me heen zie ik verschillende groepjes ontstaan waar ik niet echt bijhoor. Ik heb ook niet echt zin om meteen bij een groepje te horen, ik proef mu de neiging van groepjes zich verder te sluiten van anderen, dat wil ik niet. Leuker (nu nog) vind ik het om met veel mensen even contact te hebben. Als Nederlander met verschillende talen is dat ook gemakkelijker. Maar ik vind het ook maar knap lastig, zoveel mensen.

Ik zit op een bankje buiten de herberg even te bloggen als een duitstalig groepje naar buiten komt waar ik in de rij bij de herberg even mee gesproken heb. In dit groepje zit een Kroaat, een Zuid Tiroler uit Italie en een Oostenrijkse. Ik ben blij als ze me vragen mee te gaan eten.
Samen een goed restaurant vinden kan echter even lang duren als het woord groupsdescisionmakingproces lang is. Ook in dit geval. Uiteindelijk splits de groep weer op, zonder iets gevonden te hebben. Een deel gaat naar de kerk, ik wat chagrijnig terug naar de herberg. Maar een half uur later komt ieder elkaar gelijktijdig op straat weer tegen, precies bij een restaurant met een pelgrimsmenu voor €9. Precies wat we eigenlijk zochten. Wonderlijk.
Het is gezellig. Vandaag 15 km. Totaal 1880 km.