Dag 38 Préméry - Nevers

3 juni 2015 - Nevers, Frankrijk

Het lopen gaat weer niet lekker. Zo erg dat ik in alles lineair doortrek. Gisteren was het zwaar, vandaag zwaarder, morgen nog zwaarder, alles wordt alleen maar erger, recht de afgrond in, ik zal moeten gaan opgeven.
In een bos, in een bocht, bij een bank, herinner ik me ineens wat ik zelf schreef op een caminoforum. Iemand was in Spanje en stond op het punt om op te geven. Ik vertelde hem dat voor mij het mooie aan de camino is dat ik echt voel dat ik leef. Dit doordat ik soms op een ontzettend dieptepunt kan zitten, en een paar uur later weer ergens met tranen in de ogen mijn geluk niet op kan. Dat hij dus gewoon even door moest gaan. Een dag later schreef hij (veel mensen hadden op hem gereageerd) dat hij 's morgens ook het antwoord kreeg van de hospitalero toen hij vroeg welke kant hij in moest. Die zei de "deur uit rechtsaf en dan alsmaar doorgaan".
Bij die bocht en die bank, in dat bos, wist ik het zel ineens ook weer. Alsmaar doorgaan. Dieptepunten en daarna weer hoogtepunten.
Ik liet alles weer los. Het is wat het is. De zwaarte voorbij. Uren later was ik gewoon in Nevers. 32 km verder.

Ik sliep bij de 'espace Bernadette' in Nevers. Veel toeters en bellen en een speciale kerk voor haar. Olk een hostel. Voor pelgrims is er een apart gebouw met speciaal tarief ( 13,-) met 3 persoonskamers, de kamer heb ik helemaal voor mezelf. Wel prettig. Fijne deal zo.

Het weer is lekker 's avonds, ik ga de stad in om iets te eten en eindig op een terras. Meestal vind ik het prima om alleen ergens te eten maar nu is dat anders. Eenmaal aan tafel merk ik dat ik me als eenling ongemakkelijk voel. Om me heen alleen stelletjes en vriendengroepen. Iedereen lijkt plezier te hebben, ik voel me beteuterd. Het is hoe ik me voel, al die anderen denken waarschijnlijk helemaal niets over mij.

Het voelt dubbel. Deze camino wil ik duidelijk alleen doen en ik merk dat ik het alleen zijn ook opzoek. Eén van de redenen om deze weg te volgen is dat er langer weinig anderen zijn. Maar ik blijf ook anderen om me heen missen, een leuke groep wandelaars om 's avonds te ontmoeten. Je krijgt wat je.nodig hebt, niet zomaar wat je wilt, schreef ik al eerder.
Ik ben blij hier Ria via het internet te kunnen bellen, fijn haar te horen.
Gelukkig ets minder beteutering.

Vandaag 32 km. Totaal 956 km.

1. DE BRIER Jos:
    7 juni 2015
    Ton, denk er aan dat je eens in Spanje zeker niet meer alleen hoeft te lopen en meerdere pelgrims om je heen zult hebben. Moed houden, je bent niet alleen. In gedachten zijn wij bij jou.
  2. Simone:
    7 juni 2015
    Ton, zet m op. Naarmate je zuidelijker komt, wordt het steeds makkelijker en gezelliger, is onze ervaring. Steeds meer pelgrims en steeds meer pelgrimsonderdak. Waar zijn de mensen uit Vezelay gebleven? In Spanje denk je waarschijnlijk met weemoed terug aan alle eenzame momenten in Frankrijk.
  3. Marc:
    7 juni 2015
    Gewoon doorlopen Ton ! Je komt tegen wat je tegen moet komen, en soms ben je dat zelf (om er nog maar eens een tegeltjeswijsheid tegen aan te gooien).
  4. Diana Quanjer:
    Hola Peregrino,
    Soms is de Camino net de gewone levensweg! Bofkont, want er gaat niets boven RIA!
    Ik volg met veel plezier je dagelijkse avonturen en hoop dat we elkaar treffen in Roncesvalles! Buon Camino Diana
  5. Diana Quanjer:
    Hola Peregrino,
    Soms lijkt de Camino net de gewone levensweg. Bofkont, want er gaat niets boven RIA!
    Ik volg je avonturen met veel genoegen en hoop dat we elkaar treffen in Roncesvalles.
    Buon Camino
    Diana
  6. Nancy Hendriks-Durand:
    8 juni 2015
    Normale gedachtes hoor Ton, niets mis mee, hoort er ook gewoon bij bij zo'n tocht, is ook niet niks waar je mee bezig bent,maar je bent toch al een behoorlijk eind op weg! En na regen komt toch altijd weer zonneschijn, na de downs de ups, je bent een prachtig persoon, stap voor stap kom je toch steeds verder, je doet het echt fantastisch!