Dag 39 Nevers - Augy-sur-Aubois

4 juni 2015 - Augy-sur-Aubois, Frankrijk

Onverwacht zie ik in de gids dat er over 40 km een Nederlandse herberg is. Het maakt me nieuwsgierig, speciaal omdat ik deze nog niet kende. Alhoewel er voor morgen erg wam weer voorspeld is, ben ik er aan toe om weer eens 40 km te lopen. Ik ga het doen!
Een eindje buiten Nevers ben ik zo lekker aan het lopen dat ik vergeet de route in de gaten te houden. Bij een t-splitsing kijk ik weer eens. Oeps, ik moet een km echt teruglopen, afsnijden kan niet. In totaal worden het vandaag dus minstens 42 km. Maar ik loop lekker, hoppa.

Vier keer kom ik nog een koffieplek tegen waarvan er één aan de Loire zomaar toeristiche potentie heeft. Ik besef dat ik, behalve wat stadse plekken, eigenlijk al een lange tijd niets ben tegengekomen dat mensen van een andere plek aantrekt. Behalve mij dan en een paar andere pelgrims.
Het is erg warm, boven de 30 graden. Ook na 34 km kom ik langs een café en ga binnen wat drinken. Dit keer vooral om te checken of het nog goed met me gaat in deze hitte. Uit ervaring weet ik dat ik bij erg warm weer op een gegeven moment met het verstand steeds meer op nul kan gaan lopen en uitdrogen. Pas als ik even stop heb ik door hoe het echt gaat

De laatste 8 km zijn goeddeels langs een kanaaltje. Zoals de route aangeeft loop ik aan de rechterkant, maar na een goed beloopbaar 1e stuk wordt het gras steeds hoger tot 2x enkelhoogte en de ondergrond steeds hobbeliger. Vermoeiend en irritant. Aan de andere kant van het kanaal is ook een jaagpad. Het gras is daar ook groen, maar er lijkt meer schaduw. Bij een volgende brug kijk ik hoe het aan de linkerkant is en zie links van het jaagpad nog een mooie parallelpad, prive staat erbij, alleen gescheiden door een dikke haag van het kanaalpad. Daar kom io wel doorheen als het moet, denk ik. Er ia geen gras dus die neem ik!
Oké, 2 overgeklommen hekken, een km extra lopen, brandnetels doornstruiken en kms later ben ik blij als ik weer op het 2x enkelhoge gras sta. Nog 4 km te gaan.

In de NL herberg wordt voornamelijk gerund door vrijwilligers. Het is een mooie plek, jammer dat hij nog zo onbekend is, ondanks dat hij al 15 jaar bestaat.

Voor het avondeten moet ik (helaas) nog even naar het dorp, zo'n 700 meter verder. Ik ben alleen op het terras aan de achterkant van het restaurant, annex café, annex supermarktje, annex gasleverancier, annex tabakswinkel, annex goedlachse vriendelijke dikkert in korte broek. Met uitzicht op eem oude sloopauto en wat schuren.

Er zit iemand in z'n ééntje te eten terwijl hij erover filosofeert dat hij bijna nul economie genereert maar vandaag weer o zo gelukkig is.
Geen peil op te trekken, zo'n camino.

Vandaag 42 km. Totaal 998 km.

1. Sabine:
    7 juni 2015
    Heel beschrijvend! Kan het me zo voorstellen...
  2. Paul:
    7 juni 2015
    "Geen peil op te trekken", wel een pijl om te volgen: caminotijd!
  3. DE BRIER Jos:
    8 juni 2015
    Het is steeds aangewezen om op het goede pad te blijven lopen.
  4. Nancy Hendriks-Durand:
    8 juni 2015
    al heel wat hindernissen overwonnen!