Dag 60 Bergerac - Beaumont-du-Périgord,

25 juni 2015 - Beaumont-du-Périgord, Frankrijk

Vandaag ga ik niet meer de camino volgen die richting Spanje gaat. Bernard, de hospitalero in Perigueux wist dat er in de richting die ik nu ga lopen nog een andere pelgrimsroute loopt, nl die van Bergerac naar Rocamadour, en hij had ook nog een routeboekje voor me. Vandaag volg ik die route richting het oosten.

Als ik aangeef graag om half zeven te willen ontbijten is dat geen enkel probleem, ik kan dus vroeg weg. Fijn, want de temperatuur zal vandaag boven de 30 graden komen en ik heb zo'n 35 km voor de boeg.

Grote stukken gaan door de Bergerac wijnvelden, weinig schaduw dus. Na 20 km ligt Issigeac. Ik loop er in één keer heen om de hitte voor te blijven. Het is een toeristisch dorp maar prettig voor mij: daardoor voldoende cafe's en een supermarkt. Ik pauzeer er ruim.
Het tweede stuk is spannend. Het is nu op z'n warmst, geen schaduw en lange stukken door halfhoog gras. Ik doe een doek over me heen tegen de zon, verstand op nul en gewoon vlot doorlopen. De eerste 5km vallen tegen en ik zie op tegen de hitte en zwaarte die komen gaan. Maar ik kom in een andere modus waardoor ik ineens kms moeiteloos wegloop.
Als ik Beaumont-du-Périgord inloop slaat de kerkklok 6 uur. Opnieuw een leuk dorp, maar deze beoordeling is vooral ook beinvloed door het contrast met eerdere streken. Ieder dorp met een bar, een terras en een winkel is leuk en 'pilgims heaven'.

In Beaumont is geen herberg en ik heb nog geen overnachting. Ik ga eerst in een cafe wat bijkomen, met bier. Een stamgast, die grafdelver is, hertkent me als Santiagoganger en wil er op een leuke manier alles over weten. Hoe lang, waarom, hoe de weg is etc. Lekker om van alles te kunnen vertellen. Als ik zijn Frans niet begrijp probeert hij het samen met de barman het schaterend van het lachen in het engels te vertalen. Het Engels klinkt inderdaad ook als Louis de Funes in oudere films. Ik zeg de grafdelver dat hij binnen 5 jaar ook zal gaan. Hij betaalt m'n bier.

Er is één hotel waar ik voor €31 kan slapen. Ik ben blij dat ik wat heb.

Morgen zie ik Ria. En als Ria weggaat zal
Huub, een vriend van me definitief mee gaan lopen. Ook daar kijk ik naar uit. Gisteren heeft hij een ticket naar Bordeaux gekocht voor volgende week zaterdag en zal vandaar naar de plek reizen waar ik dan ben. Huub is bijzonder sportief, ben benieuwd of ik hem na 2 maanden trainen kan bijhouden...
Het betekent ook dat dit waarschijnlijk de laatste avond is dat ik in m'n ééntje zit, want na Huub komt Spanje en zitnik op de, soms letterlijke, highway naar Santiago.

Een nieuwe fase gaat beginnen. Heb op het moment van schrijven een paar dagen geen wifi. Foto's komen later. Vandaag 38 km. Totaal 1490 km.

1. Paul:
    28 juni 2015
    Je zegt de grafdelver, in Louis de Funes engels, dat hij binnen vijf jaar ook zal gaan ;-)