Dag 90 Atapuerca - Burgos

25 juli 2015 - Burgos, Spanje

Iets na vijf uur ben ik wakker, inpakken en lekker wegwezen. Ik neem geen ontbijt of koffie, gewoon gaan lopen. Onderweg is er binnen twee uur altijd wel een bar.

Deze ochtend is het minder fraai weer dan de voorgaanden. Het is (relatief) koud en het motregend. Voor het eerst sinds anderhalve maand doe ik bij vertrek weer een trui aan. Lopen in het donker, in de kou en met motregen is ineens heel anders. Voordat ik echt de donkerte inga zie ik bij de laatste lantaarnpaal van het dorp hoe de motregen langs het felwitte licht scheert. Brrrr....
Bij de eerste schemering kom ik bovenop een heuvel en zie ik in de verte ineens de lichten van Burgos. Eem compleet andere wereld komt er weer aan. Snel daarna is er een bar.

Net voor Burgos haalt een vrouw met een minieme rugzak me voor de derde keer deze week al hardlopend in. Eerst dacht ik dat het een lokaal iemand was, maar nu is duidelijk dat ze de rennend de camino loopt. Ik ben jaloers. Zij durft, ik niet. Ik zie op tegen de vele mogelijke opmerkingen die mensen maken als ik ze inhaal. Ook vind ik het zelf dat ik er dan behoorlijk belachelijk uitzie, rennen met een rugzak.
Maar nu met het voorbeeld van de vrouw voor me ga ik ook rennen, rugzak strak tegen me aan, muziek op. En het is heerlijk. Even later haal ik haar aan de andere kamt van een vierbaansweg in, zij wandelt weer.

Net voor Burgos ga ik weer wandelen, haalt ze me in en komt naast me lopen. Ze is Spaans en spreekt gebrekkig engels maar we praten meteen honderduit over hardlopen op de camino. Ze heeft nu vier dagen de camino gedaan en stopt in Burgos. Gister heeft ze 23 km gerend, maar een hardloper is ze niet zegt ze... "Nononono! I'm too lazy for that." "And no maraton for me! Het geheim van haar minieme rugzak is.... bagagetransport. "I woman, need big suitcase", zegt ze schaterend. Snel staan we naast de kathedraal van Burgos waar we koffie drinken.
Opnieuw voel ik de natuurlijkheid waarmee Spanjaarden contact kunnen maken. Erg prettig, het ontspant me. Ik hoop dat ik er iets van mee naar huis kan nemen.

In Burgos neem ik een rustdag en... ik neem ook nog een hotel. Even een eigen ruimte.

Vandaag 20 km. Totaal 2098 km.

1. Nancy Hendriks-Durand:
    3 augustus 2015
    ieder op zijn eigen manier, ik heb groot respect voor allemaal die "de Camino doen"