Dag 13 Aische-en-Refail - Namen

9 mei 2015 - Namur, België

Het was zelfs warm vannacht! De erg dunne en lichte slaapzak lijkt dus een goede gok te zijn, met alles aan of over me heen was het vannacht goed te doen in een onverwarmd hutje.

Op de camping is alles nog ruim dicht als ik om half 7 wakker wordt. Ik ga zonder koffie en ontbijt op pad. Eigenlijk vind ik dit ook prettig: opstaan, meteen lopen en als het eerste uur erop zit koffie en ontbijt. Ik weet niet of ik voorlopig iets tegen kom maar ik zie wel. Ik word er steeds gemakkelijker mee. Liep ik jaren geleden te zoeken naar iedere mogelijke koffieplek, nu ga ik gewoon lopen en wat komt dat komt, en anders maar niet. Als reserve heb ik altijd nog repen bij me.
Na de 38 km van gister voelen mijn benen zwaar, vandaag dus maar geen ge-ren.
Na een uur vraag ik in een dorpje of er al iets open is. De vrouw zegt dat de supermarkt over 2.5 km over een half uur open is. Helemaal goed! Ik koop er brood, kaas en sojachocoladmelkmetkoffiesmaak. Voor de supermarkt staat een bankje waar ik heerlijk ontbijt. Ik ben een tevreden mens.

Rond de middag bel ik een 'pelgrims voor pelgrims' adres in namen: Anne-Marie Bombaerts. De telefoon wordt in het vlaams opgenomen (ze ziet mijn NL nummer) door een allervriendelijke vrouw. Ik ben welkom.
Even later sta ik voor een prachtig jaren 30 huis met een schitterend uitzicht op Namen. (ja sorry, de superlatieven beginnem te komen...) Ze vertelt me dat ze wel een paar keer per week mensen ontvangt. Dit doet ze met een natuurlijke, vanzelfsprekende gastvrijheid. Ze biedt me avondeten en onbijt, alles nauwelijks voor de kostprijs. Als ik haar bedank zegt ze dat ze het gewoon fijn vind om mensen in haar huis te ontvangen en te verzorgen, "natuurljk", zegt ze erbij. Morgen komen haar kinderen en kleinkinderen op bezoek, ze glundert.
Blij verwonderd laat ik het over me heen komen.
Vandaag ben ik er niet de enige pelgrim. Ghislain uit Belgie is de eerste die ik ontmoet die ook van plan is rechtstreeks naar Santiago te lopen. Hij heeft het GR boekje gekocht waarin een route staat die mooi is maar met veel extra kms. Hij is verbaasd dat mijn meer rechtstreekse route ook bestaat en wil die ook graag hebben. Ik zie zijn smartfoon en weet meten een oplossing, een half uur later heeft hij er ook maps.me opstaan met daarin alle routes vanuit de site van het genootschap. Hij blij en daar word ik ook blij van.
Het eten daarna is heerlijk, het gezelschap plezierig.
Als ik naar bed ga besef ik opnieuw hoe bijzonder ik de ontvangst en het vertrouwen van Anne-Marie vind. Het heelt me. Vandaag 21 km. Totaal 364 km.

1. Jantje Meinema:
    10 mei 2015
    Weer een goed verhaal, Ton, maar ik zou niet gaan hardlopen, met het oog op je knieën. Je hebt nog een heel eind voor de boeg!
  2. DE BRIER Jos:
    11 mei 2015
    Het doet mij deugd te horen dat U zo goed ontvangen bent in het pelgrimshuis te Namen. Ik hoop voor U dat er nog meer van die goede ontvangsten komen de volgende dagen. Wij zelf hebben al aan meerdere personen het verhaal van onze ontmoeting verteld en voelen ons er nog steeds goed door. Nog veel stapgenot en niet te veel tegenslagen op uw camino.
  3. Nancy Hendriks-Durand:
    11 mei 2015
    hoi Ton, jouw verslag is heel prettig om te lezen en zie dat de tocht jou toch wel heel goed doet! Zo te zien haal je er veel kracht uit en wordt je zelf ook steeds krachtiger, maar je bent zelf een prachtig persoon en hebt heel veel kracht in je zitten. groetjes van Nancy xx