Dag 16 Givet - Oignies-en-Thierache

12 mei 2015 - Viroinval, België

'S morgens word ik met de km chagrijniger. Eén oor zit dicht, het suist in mijn hoofd en ik hoor niets aan één kant. Aandenken aan het bad van gisteren dat ik nam om ik zo nodig op de kamer alles goed moest gebruiken. Ik loop kms langs een drukke weg met amper een berm. Mijn benen doen zeer en mijn rugzak is te zwaar. Zonder dieptepunten geen hoogtepunten. En dit is nog niet eens echt een dieptepunt

Gelukkig gaat dan het pad van de grote weg af. Het wordt plots weer mooi. Even later kom ik de vrolijke zusters tegen op een terras die me uitnodigen om erbij te komen. Gelukkig afleiding van mijn chagrijn.
Ze vertellen me dat ik best nog in het pelgrimsonderkomen erbij gepassen had en dat de beheerder hen verteld had dat als het vol is en er nog iemand aan de deur staat hij altijd wel een plekje vindt. Slaapplektactiekleercurve.
Zij lopen vandaag maar 15 km, Ghislain de Belg zal daar ook slapen. Koffie met de zusters doet me goed. Ik vergeet mijn chagrijn, de omgeving is mooi, mijn benen lopen weer lekker. Mijn oor zit nog steeds dicht.

Ik wil ineens verder lopen dan gedacht en vind een 'vrienden op de fiets" adres die ik, toch nog, eerst bel. Qui, pas de problem, ik kan er terecht. Later kom ik Ghislain tegen, hij heeft zich bedacht en heeft toevallig net na mij naar hetzelfde adres gebeld. We zijn er met 2en..
Op mijn maps.me app zie ik dat de officiele route omloopt. Ik zie op de kaart een directe routr die ook door een groot bos gaat. Ik waag de gok en kies.mijn eigen route. Geen moment krijg ik er spijt van. 8 km bos krijg ik, helemaal voor mezelf, goed te lopen. Voor het eerst hoornik in de verste verte geen auto, alleen vogels, het ruisen van de wind en mijn voetstappen. Ik vind het geweldig! In het overnachtingsdorp aangekomen kom ik eerst langs een mini supermarkt, de slaapplek is 1,5 km verderop. Ik twijfel of ik meteen boodschappen doe of straks even terugloop. Ik kies voor het laatste.
De overnachting blijkt in een bungalowtje te zijn waar ik helemaal blij van word. Het heeft een heerlijk opgemaakt bed, een douche en een keuken met een koelkast vol maaltijden, bier en wijn. Zelf bijhouden wat je gebruikt en morgen afrekenen. Dus niks meer boodschappen doen. Ook is er een grote tuin eromheen met ligstoelen. De eigenaresse woont 100meter verderop, die komt morgen ook nog het ontbijt brengen. Wat wil de pelgrim nog meer!

Even later lig ik heerlijk met een biertje jn de zon te schrijven. Het is altijd wat.

Vandaag 27 km. Totaal 446 km.

1. Paul:
    14 mei 2015
    And the day started shining again ;-)
  2. Ria:
    14 mei 2015
    Frankrijk! 2 landen gehad, nog maar 2 te gaan!
  3. Cathelijne:
    14 mei 2015
    Hoi Ton leuk hoor om alles te lezen! En de ups en downs.... Ja hoort erbij. Goed om te weten dat Marc weer thuis is ;-) ook onderdeel van de caminotamtam