Dag 21 Reims - Germaine

17 mei 2015 - Germaine, Frankrijk

Vandaag is het zondag in Reims. Ik wil het een dagje rustig aan doen. Complete rustdagen zonder verderbte lopen vind ik meestal niet prettig, het liefst loop ik dan een dag 10 of 15 km. Daar rust ik van uit en blijf wel in het ritme. Vandaag wil ik een stukje van 15 km.

'S morgens is er in de kathedraal om 0930 een gregoriaanse mis. Die ken ik van vroeger, mijn vader zong in het kerkkoor en zong graag gregoriaanse missen, waar ik dan weer misdienaar bij was. Zodra de mis begint herken ik inderdaad veel, maar vooral ook de benauwdheid die me terstond overvalt. Niemand heeft me verteld heeft dat ik hierheen moet, maar net als vroeger voelt het meteen alsof ik de mistijd moet uitzitten. Ik verbaas me erover dat het bij de Norbertijnen in Tongerlo en Leffen zo extreem anders was voor me.

Na de kerk nog even het cafe in voor een koffie, om 11.30 gaan Ghislain en ik op pad. Het is voor het eerst dat we samen een stuk oplopen, het is een prettige man. Na een uur stop ik bij het volgende cafe en loopt hij door.

We hebben nog geen slaapplek gereserveerd en of we vanavond ergens kunnen eten weten we ook niet. De supermarkten zijn dicht, erbjnniets meer in te slaan. Spannend. En dan loop ik een paar km verderop tegen een mcdonalds met volop eten op zondag. Een half uur later kan ik niet meer zeggen dat ik er nooit iets ga eten.

De 15 km schieten zo niet echt op, het is al een eind in de middag en Jacob lijkt een kilometer geintje uit te halen, ze worden steeds langer. Dan loop ik tegen een dorpskermis op met jong opgemaakte onzekere meisjes, vroeg jong dronken onzekere jongens, en een cafe naast de kermis-hamburgertent. Het is warm en het is zondag en ik ben moe en ik hoef niet zoveel. Voor mij dus een bier met een hamburger. Ik heb een vreetbui.

Meteen daarna een bos in waar ik in mijn ooghoeken ineens 2 herten zie, wauw!. Eén ervan blijft wel 20 seconden lang midden op het pad stilstaan, lang gennoeg voor een fofo. Wat een mooie, kwetsbare dieren!

Even later belt Ghislain vamuit dorp waar we heen wilden. Hij staat bij een mooie betaalbare gite die ook avondeten serveert, of ik ook belangstelling heb. Ja natuurlijk! Als ik er om 1700 aankom blijken de 15 km er toch 21 te zijn geworden. Niks rustdag.

Vandaag 21 km. Totaal 583 km