Dag 23 Montmort-Lucy - Sezanne

19 mei 2015 - Sézanne, Frankrijk

Vandaag weer de officiele route genomen. Het is zonnig met een forse koude wind van voren. Tot nu toe, en ook vandaag, eigenlijk ideaal wandelweer gehad. Nauwelijks regen, veel zon. Iedere dag is de temperatuur anders maar altijd wel prettig wandelweer. Sommige dagen broekspijpen aan, dan weer uit. Trui aan, trui uit. Mijn regenjas heeft intussen een plek diep in mijn rugzak gekregen.

Vandaag krijg ik ook weer alle landschapsscenario's; wijnvelden, velden met alle schakeringen groen koolzaadgeel, en bossen. Veld in, veld uit. Bos in, bos uit. Noord Frankrijk is mooi en eindeloos.
Als ik bij een bosrand een pauze neem zie ik opnieuw een hert, dit keer rustig etend zonder dat hij mij in de gaten heeft.

In Sezanne vind ik onderdak in een bejaardenhuis geleid door zo'n 8 zwitserse zusters. Daarnaast zijn er 10tallen personeelsleden. Ik krijg een kamertje dat ook in gebruik is voor de 'surveillanten' helemaal voor mij alleen, met de verontschuldiging dat het simpel is. Ik vind het prachtig!
Het eten is samen met de bejaarden. Even wennen voor mij, maar zij zijn gewend aan pelgrims en beginnen een praatje. Het komt over als een liefdevolle omgeving. Met extra zorg van de zusters die in hetzelfde pand wonen.
Wat helemaal bijzonder voor me is, is dat er een huishond in het gebouw rondloopt. Wat goed! Veel mensen knuffelen en aaien hem even.

Ik weet dat bejaarden vaak helemaal geen fysiek contact meer hebben met anderen. Contact dat denk ik essentieel is voor ieder mens. Het enige contact wat er nog is, is bij een gehaaste verzorging. Dit zag ik ook zo bij mijn vader nadat mijn moeder gestorven was.

Hier is gewoon een hond. Een zuster vertelde me dat het inderdaad met opzet is, "goed voor de ouderen", bijna als onderdeel van de zorg.
Ongetwijfeld zullen er bij veel verzorgingshuizen meteen veel bezwaren en risico's naar voren komen maar het raakt het onderwerp van het eindstuk dat ik voor mijn opleiding schreef. De kwaliteit van zorg gaat achteruit als je alle risico's uitsluit.

Het gaat over heel iets anders, maar ik denk aan:
tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren

Welterusten allen.

Vandaag 30 km. Totaal 644 km.