Dag 28 Foret Chenu - Étourvy

24 mei 2015 - Étourvy, Frankrijk

Vandaag wil ik naar Ėtourvy, een plek die niet op de route ligt maar op een andere, parralel lopende 'GR' route. Via mijn app kan ik zelf de oversteek van zo'n 30 km uitzetten.
In Étourvy woont Ingeborg Crum waar ze haar huis open stelt voor pelgrims. Via internet had ik eerder contact met haar. Haar website heet 'weerwoord.nl'. Hoe toepasselijk na mijn kerkelijke ervaringen van de afgelopen weken. Ben benieuwd hoe het uit te leggen is: 'het weerwoord' of 'weer het woord'.

Omdat het ontbijt deze ochtend al klaarstaat, kan ik vroeg opstaan en vertrekken. Om 0700 ben ik op pad. Het is vroeg, bewolkt en lekker fris, en ook nog pinksteren. Ook is het prettig spannend een onbekend pad zelf uit te zetten. Ook om straks weer Nederlands te kunnen praten. Meteen heb ik het liedje 'op een mooie pinksterdag' in mijn hoofd, en zo voelt het ook. Ik loop over de weg, de eerste 45 minuten is er geen auto te bekennen. Ik voel me een blije geluksvogel.
Ik loop vandaag alleen langs kleine dorpen. Die ken ik inmiddels, geen bar, geen winkel, rien! Dacht ik. Maar bij het eerste dorp word opeens om 0800 op 1e pinksterdag een groentestal opgebouwd en ja, ik kan al wat kopen. 100 meter verderop is ook nog bakker open met een heerlijk chagrijnige dame achter de toonbank en potverdomme, 100 meter verderop ook nog een bar die om 0800 open is gegaan.
Pilgim's pinkster paradies!

Ik loop op asfalt, door velden en bossen, loop op het midden van de weg en moet alleen heel af en toe aan de kant voor een auto die ik 500 meter vooraf aan hoor komen. Het wordt heerlijk warm, trui uit, broekspijpen af. Het goede moment voor Taize muziek op mijn hoofd. Voordat ik het weet ben ik alweer over de helft. Ria belt me, ze werd wakker op pinksterochtend en had zin om me te horen. En ik heb zin om haar te horen. Ik probeer haar uit te leggen hoe lekker het vandaag is en vertel een hoop warrigheid. We hebben een heerlijke pinksterochtendgesprek.

Na 30 kms krijg ik in Étourvy een enthousiaste begroeting van Ingeborg. Welkom Ton! Het voelt heerlijk om zonder me voorgesteld te hebben ineens al op afstand mijn naam te horen. Ik ga zitten, krijg een biertje en we kletsen meteen al een heel ejnd weg. Ze vraagt of ik moe ben, eigenlijk helemaal niet. One of these days...
Ik ontmoet vrienden van Ingeborg, Lia en Hendrik. Ze zijn hier als vakantie een week komen klussen, gewoon omdat ze het leuk vinden. Ik kan het me helemaal voorstellen. Even later komen 2 bevriende Franse buren onverwacht langs die ook uitgenodigd worden om mee te eten. Met Ingeborgs kookkunst blijkt het eten voor 4 meer dan genoeg voor 6. Er gaat een vuurtje aan en we kunnen voor het eerst heel de avond buiten zitten.
Ach wat. Een blije pelgrim.

Vandaag 30 km. Totaal 769 km.

1. Sabine:
    26 mei 2015
    Wat was dat weer een mooie dag! Chagrijnige winkeljuf hoort er dan ook gewoon bij hé....
    Stap ze nog...