Dag 29 Rustdag Étourvy

25 mei 2015 - Étourvy, Frankrijk

Het is goed toeven in Étourvy, ik blijf nog een dag. We ontbijten met vieren, voor Lia en Hendrik zit hun (werk)vakantie erop, zij vertrekken zo met hun busje naar huis.

Met Ingeborg praat ik daarna over de katholieke kerk, het instituut, over religie. Ze heeft als theologe en voormalig pastor een duidelijke keuze gemaakt voor god, op een voor mij prettige manier met daarin eigen(wijze) keuzes. Ik voel me vrij om mijn beeld over religie te laten schuren met haar beeld.

We praten ook over mijn werk waar ik buiten dit verlof altijd mee bezig ben. Ingeborg drukt me op het hart dat je dagelijks op een bepaald tijdstip moet stoppen met werken. Want als je er niet mee stopt, dan kun je er ook nooit echt mee beginnen.... Ze geeft me het boekje over Benedictijnse levensregels voor beginners van Wil Derkse te lezen. Het boekje voor gevorderden bestaat niet :) .
Ingeborg blijft me verrassen.

Later praten we weer over de rol van de kerk in ieders leven. Wat voor mij blijft hangen is de vraag of religies symboliek alleen in zich hebben of juist zelf alleen een symbool zijn, een manier waarop diepe menselijke waarden en wereldbeelden tot uitdrukking gebracht worden. Bij gebrek aan beter.

Weer meer praktisch, al mijn kleren worden voor het eerst in een maand weer eens heerlijk met een machine gewassen, en ik maak het kippenhok schoon. Later komt plots een duitser aangelopen die totaal bekaf is. Hij wordt warm ontvangen.

Een goede dag. Dank je wel Ingeborg!

Vamdaag 0 km.

1. Paul:
    27 mei 2015
    0 km gelopen, maar hoeveel km vooruit gegaan?
  2. DE BRIER Jos:
    28 mei 2015
    Een juist gebruikte rustdag kan wonderen doen. Goed voor het moraal en leden. Nog een buon Camino.