Dag 32 Cravant - Vezelay

29 mei 2015 - Vézelay, Frankrijk

Erg laat in de avond, om 12 uur pas val ik in slaap, voor 5 uur ben ik klaarwakker. Het is koud! In eerste instantie leek de kamer redelijk warm, maar 's morgens lijkt alsof ik in een grot slaap, er is een ijzige kilte. De was die ik gister middag ophing lijkt 's morgens bijna nog net zo nat te zijn.

Het voordeel van een chauffeurs plek is dat ze meestal erg vroeg weer open gaan. Vanaf 05.30 kan ik ontbijten. Om 6 uur ben ik op en warm me aan de koffie.

Daarna eerst langs de bakker om brood voor onderweg in te slaan, inmiddels een vast ritueel. Bij iedere bakker of winkel die je hier onderweg tegenkomt is het belangrijk in te slaan. Meestal is de volgende minstens 20 km verder.
Vandaag naar Vezelay, weer een belangrijk punt op de camino, met kathedraal. De route is mooi en gaat slingerend richting het einddoel. Op een gegeven moment heb ik genoeg van het geslinger. Een ander bospad, een stuk asfalt (waar ik een half uur lang geen auto tegenkom) en ik heb zo 3km afgesneden. Wel een beetje raar īnatuurlijk. Van lopen word ik blij, ik kies ervoor om een pokkeneind te lopen, maar ga dan toch weer kijken of ik een paar km kan afsnijden.
Aan een man die in een tuin werkt vraag ik of ik mijn waterfles kan bijvullen. Hij komt terug met water en een ijsje.

De kilometers gaan weer moeizaam, maar geen wonder, ik heb ook maar 5 uurtjes geslapen. De meest wilde muziek die ik heb zet ik op om me extra energie te geven. En dat helpt.

Vezelay ligt op een heuvel, de kathedraal kun je van kilometers ver zien. De laatste km gaat het behoorlijk stijl omhoog. In Vezelay beginnen veel mensen met hun camino. Ineens zie ik er zo maar 3 rondlopen. Voor nu al veel. Later in Spanje zal ik er mogelijk 300 andere per dag zien.
In de kathedraal eerst een stempel, daarna op naar de slaapplaats. Tot bijna onder het dorp, zo'n 500 meter verderop, zoek ik het juiste huisnummer maar kan het niet vinden. Als ik duidelijk zoek naar de huisnummers vraagt een jonge non of ze me kan helpen. Het blijkt nog geen 100 meter van de kathedraal te zijn, zij werkt naast de herberg en loopt er nu heen, ze zal me de weg wijzen. Samen met de jonge non loop ik terug naar boven. Vandaag 32 km. Totaal 858 km.

1. DE BRIER Jos:
    1 juni 2015
    Waarvoor nonnenkes al niet goed zijn.
  2. Nancy Hendriks-Durand:
    1 juni 2015
    je bent al aardig op weg, mooi om jou te mogen volgen op jouw reis! je bent een gezegend mens!