Dag 40 Augy-sur-Aubois - Saint-Amand-Montrond

5 juni 2015 - Saint-Amand-Montrond, Frankrijk

Eigenlijk voelde ik gister al iets op mijn hiel maar kon het nog negeren. Vandaag na 5 km niet meer, ik heb een blaar op m'n hiel. Wat 5 andere jaren en 1000 km dit jaar niet gebeurt is, lukt het 8 km 2x enkelhoogte oneffe gras van gisteren wel. Uit onkunde vraag ik Ria per sms om raad: '"Tape erop. Strak. Als het al blaar is gaasje", is het antwoord. Ik zoek een plekje en tape voor het eerst mijn voeten in.

Vandaag opnieuw een roteind langs het kanaal door het gras. Grrr. Steeds kijk ik waar te lopen, links of rechts van het kanaal. Het is overal even groen. Ik wissel van kant omdat ik denk dat daar meer schaduw is, maar gok het mis.

Er is veel zon vandaag, het gaat 36 graden worden. En ik voel me een mietje, heb ook een keer een blaar, oh oh oh!

Ineens hoor ik iemand bonjour! achter me roepen. Het is Gerrit uit Groningen. Is in 8 dagen hierheen gefietst, op weg richting Marseille. Erg snel, vind hij zelf ook wel. Hij loopt even met me mee op.

Ik kan kiezen tussen 21 en 31 km. Na 21 km is het nog erg vroeg. Misschien krijg ik er spijt van maar ga toch door in deze hitte en met de blaar.Tien km verderop is op een camping met ook een refugio voor pelgrims, daar wil ik heen. Maar bij nader inzien blijkt het 1,5 km voorbij het dorp te zijn. Als ik eindelijk aankom zijn het 35 kms in totaal. De hitte ging uiteindelijk goed, ben blij dat ik die goed aankan. Maar m'n voeten gaan niet goed. Pas als ik stop voel ik de pijn.

Op de camping gaat de eigenaar me voor naar m'n plek. Hij wijst ineens naar een trekkerstentje met daarin een veldbedje. Oeps, dat is de refugio voor vandaag.

Gerrit is er ook, verder nog 3 andere Nederlandse fietsers en verschillende Nederlanders met een camper. Gerrit ziet mijn blarenloopje en vraagt of ik compeed wil. Ik heb alleen maar horrorverhalen gehoord over compeed en bedank vriendelijk. Wat wel te doen weet ik nog niet.
Terug bij mijn tent zegt een Nederlandse camperbuurman van 3 meter verderop dat hij toevallig het compeedgesprek gehoord had en dat ik helemaal gelijk heb, het is rotzooi. Hij weet het want... zijn vrouw is al jaren blaren EHBO'er bij de Nijmeegse vierdaagse. En als ik wil helpt ze me graag! Wauw, wat een geluk voor deze blarennitwit! Even later lig ik in de camper en wordt ik helemaal verzorgd, zonder compeed.

Bijna iedereen kookt op de camping. Als ik even later even met één van de fietsers klets en vertel dat ik nog naar het dorp ga om iets te gaan eten, biedt hij me meteen zijn fiets aan. "Veel te ver, zeker hoe je er nu bij loopt". Bijna durf ik het niet aan te nemen, stel dat er iets met de fiets gebeurt. Maar hij dringt aan. Noi, erg graag dan!

Ik eet daarna heerlijk op een terrasje. De dag was een beproeving op bijna alle fronten en ik maak me zorgen hoe morgen verder te gaan. Maa ik ben vandaag de 1000 km grens gepasseerd. Voor nu zit de dag erop. Ben weer blij, tevreden en dankbaar. Vandaag 35 km. Totaal 1033 km.

1. Nancy Hendriks-Durand:
    8 juni 2015
    wat een zegening dat je een ervaren blaren-EHBO-ster van de Nijmeegse Vierdaagse op je pad tegen komt. 1000 kilometer gepasseerd, dat is een mijlpaal! Proost!