Dag 43 Châteaumeillant - La Châtre

8 juni 2015 - La Châtre, Frankrijk

Ook vandaag ga ik maar een klein stukje doen, nog geen 20 km. Eerst kijken of het goed gaat met mijn voet en dan weer nieuwe plannen maken. Voordeel van een paar rustige dagen is dat ik daarna weer extra energie krijg en makkelijk lange afstanden doe. Ik ben benieuwd.

Onderweg doe ik het heel rustig aan, ook lekker. Wat meer rondkijken, extra pauzeren, in het gras liggen. Alles best, alles goed.
In La Châtre kan ik bij de pastorie slapen. Van wat lijkt op een ouderwetse pastoorsmeid krijg ik een stempel en betaal ik €10 voor de overnachting. Het onderkomen is in een apart gebouw naast de pastorie, weer helemaal goed.

Daar ontmoet ik een andere pelgrim, Daniel. Een vriendelijke, wat eigenwijze Waal die de camino met een ezel loopt. Hij spreekt erg goed vlaams. Hij is het al 6 dagen hier, dat duidt op een blessure.
En jawel. Zo'n 20 km voor La Chatre kreeg hij ergens op een landweg ontzettende pijn op de borst en is hij flauwgevallen. Toen hij bijkwam likte de ezel hem over zijn gezicht. Hij is daarna alsnog verder gelopen. In La Châtre werd hij meteen doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar het dringende advies gekregen om te stoppen en terug naar huis te gaan voor een hartoperatie. Vrienden komen hem en zijn ezel morgen ophalen.
Maar volgend jaar gaat hij zeker zijn tocht voltooien, dat heeft hij nl beloofd aan zijn vorig jaar overleden vrouw. Wat een verhaal. Ik besef mijn geluk.

Hij hoeft niet te eten, ik ga alleen. Ik geniet van het dorpje, een biertje op een terras, daarna een bord spaghetti.
Vive la France (en beetje Italie).

Vandaag 18 km. Totaal 1096 km.

1. Cathelijne:
    10 juni 2015
    Hi Ton, wat een verhaal van die Waal! Inderdaad dan weet je weer wat een geluk je hebt - op een blaar na dan-. Fijn om je verhalen te lezen! Loop ik toch een beetje mee. Groet! Cathelijne