Dag 98 Leon - Villares de Órbigo

2 augustus 2015 - Villares de Órbigo, Spanje

Van het eerste geritsel om half zes word ik wakker. Mooi, ik kan weer lekker vroeg gaan lopen. Gisteren gingen de 42 km erg gemakkelijk, vandaag heb ik weer energie om er een hoop te doen en wil ik naar Villares de Órbigo. Deze fijne albergue is vorig jaar door de vlaamse Christine overgenomen. Net na deze overname zijn in oktober vorig jaar Ria en ik er met de auto geweest. Ik ben benieuwd hoe het nu met haar gaat.

Ik zit vol energie en tijdene hetnlopen ben iedere keer verbaasd hoeveel kms ik al gedaan heb. 'Ineens' zijn het er al 12 als ik ga ontbijten. Daarna ga ik 45 minuten rennen, en öm 12 uir heb ik er al meer dan 29 gelopen. Ik heb ook zin om vroeg klaar te zijn en loop, op een kleine staande koffiepauze na meteen door. Om half twee ben ik er. Ik ben er de tweede pelgrim, na mij zullen er nog maar twee anderen komen.

Ik merk.meteen weer hoe fijn de plek is, en nu ook heerlijk rustig. Christine runt de albergue in haar eentje. Dit lijkt me bijzonder zwaar maar ze lijkt er heel ontspannen bij. Erg knap dat dit lukt, voor zover ik me kan herinneren is zij zowat de enige die dit in haar eentje doet. Het is fijn om even in het Nederlands over haar ervaringen te kunnen horen. Ik de koelkast staat fris, bier en wijn, ieder kan het zo pakken en het geld in een kistje doen. 'S avonds zitten we met vijven gezellig aan tafel, het eten is lekker en het is ook net een fijna afwisseling ivan het normale spaanse eten.

In Spanje is de vakantietijd aangebroken dat betekent dat veel families weer naar het dorp komen waar ze geboren zijn en waar ze vaak nog een huis hebben. Zo ook in dit dorp vertelt Christine. Het blijkt op deze zondagmiddag veel drukker dan normaal te zijn, het terras aan de overkant zit al heel de dag vol met Spanjaarden. Als we aan het eten zijn begint er zelfs ook een optreden. Een zanger gaat met gitaar, versterker (die erg luid versterkt) en met wat alcohol in het lijf gaat klassieke spaanse en mexicaanse liedjes zingen. Het hele terras vind het geweldig.

Het feest gaat tot diep in de nacht zowat onder mijn slaapkamerraam door, maar voor mij klinkt het als een heerlijke relaxte zwoele Spaanse zomeravond. Ik slaap heerlijk.

Vandaag 35 km. Totaal 2312 km.